Och, zeuren. We kennen het allemaal: het gezeur over het weer, over de baas , over dat ene familielid dat altijd te laat komt. Zeuren kan een verslavende verslaving zijn, een soort eindeloos zelfmedelijden waar niemand vrolijk van wordt. Dus lieve mensen, het is tijd om hiermee te stoppen.

Eerst even dit: klagen is oké. Het lucht op, geeft ruimte en soms krijg je zelfs gelijk. Maar er is een dunne lijn tussen constructief klagen en het zwarte gat van het gezeur. En voor je het weet, ben je die grens over .

En weet je wat het ergste is? Zeuren is zo… onproductief. Het lost niets op. Het maakt je niet gelukkiger. Het verandert de situatie niet. Nee, het maakt alles alleen maar erger. Je wordt die persoon op feestjes waar iedereen van wegloopt. “Oh, daar heb je Jannie weer met haar eeuwige geklaag over hoe duur alles is geworden.” Nee, dank je ‍♀️.

Dus hier zijn een paar tips om het zeuren te stoppen:

Klaag met mate en met reden

Ligt de server weer eens plat op het meest ongelegen moment? Prima, dat mag je best zeggen. Maar houd het kort en ga verder met je leven.

Mopperen: Doe het, maar niet te vaak

Mopperen moet zijn zoals scheten laten; iedereen doet het, maar bedek het waar het kan. Wees de mopperkont die even luchtig een punt maakt en dan weer lachend verder gaat .

Zeur niet over je baas of je directe collega’s

Dit is een gevaarlijk spel. Zeuren over de baas kan je duur komen te staan en het vermindert je professionaliteit. Constructieve feedback is noodzakelijk, maar constante kritiek, vooral achter iemands rug om, kan de werksfeer en jouw carrière schaden. En als je dan echt moet zeuren, zeur dan constructief. Maak er een punt van, geen levensstijl.

Dus, lieve lezers, laten we samen een pact sluiten. Laten we stoppen met zeuren. Pak die zeurneuronen aan en transformeer ze in ‘doeneuronen’. Want ge wit oit noit nie – misschien wordt het leven dan een stukje leuker .